Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 48700 ggr
nyppa
12/21/10, 4:06 PM

Skötselråd Parasollpilea alias elefantöra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skulle vilja ha lite skötselråd till Parasollpilea även kallad elefantöra (ENG: Pilea peperomioides). Jag har läst lite olika skötselråd om denna och det står överallt att den ska vara så himla lättskött. Jag en god vän och även min mamma har dess växter och ingen av oss uplever dessa som lättskötta. Oftas är dom fina ett tag i början sen blir dom allt mer hängiga. Dom nedersta kvistarna hänger ledsamt ner efter krukorna. Sedan faller kvistarna, med bladen på, av en efter en. Det skulle vara kul att få dom att överleva lite längre en vad dom gör nu. Jag har provat att vattna dom sparsamt och rikligt. Låtit jorden var jämt fuktig och låta dom torka ur mellan vattningarna men märker ingen skillnad.

Så alla tips är välkommna på hur dess "lättskötta" krukväxter ska skötas.

Annons:
Linn
12/21/10, 9:00 PM
#1

Har du provat med olika ljusförhållanden? Den kanske tycker att det blir för varmt ovanför ett element?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

nyppa
12/22/10, 10:10 AM
#2

Ja jag märker ingen skillnad om den står i ett fönster med direkt soljus, ett med piersennerna nere halvinklade eller om den står längre in i rummet. Det enda jag har märkt att dom som min mamma har mår lite bättre på sommaren när hon har dom ute i en inbyggd veranda i sommarstugan. Där står dom antingen i ett fönster mot norr eller öst och får sol ung halva dagen utan skugga.

Jo en skillnad har jag märkt om dom står lite längre in i rummet får dom lite finare grönfärg.

Men det där med elementet var ju intressant. Dom kan ju bli rätt varma den här årstiden. Och andra sidan tar inte värmen från elementet och kylan från fönstret ut varandra lite? Tror jag ska testa och mäta temperaturen där få se. Jag tog faktiskt bort en av mina Parasollpiler häromdagen och ställde på vardagsrummsbordet. Får se om den trivs bättre eller sämre av det.

Tack för tipset

Linn
12/22/10, 10:29 AM
#3

Låter skumt det där, hoppas att du kommer på någon bra lösning. Glad

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

nyppa
12/22/10, 11:58 AM
#4

Nu har jag mätt temperaturen i fönstret där två av mina Parasollpileor står. Jag mätte längst upp på kanten av blomkrukan, 27 grader visar termometern. Jag kollade även luftfuktigheten med en hygrometer den visade 35%. Kanske en aning för varmt för dess krukväxter?? Har nu vridit ner elementet lite

Linn
12/22/10, 12:06 PM
#5

Det kan nog vara lite varmt ja. Luftfuktigheten har jag absolut ingen aning om vad som är "normalt" och vad vissa växter kan tänkas tycka om.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Starfall
12/31/10, 5:06 PM
#6

Jag har en parasollpilea som jag haft i väldigt många år och den tycks inte behövs någon speciell skötsel alls. Vatten någon gång ibland, dock ej för ofta. Den står i skuggläge samt ganska svalt. Jag antar att den trivs i detta läge för den är faktiskt ganska fin Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: