Annons:
Etikettoff-topic
Läst 6418 ggr
Virrvarret
10/15/10, 9:56 PM

Utbildningar, lärling, stipendier?

Hej!

Jag har ingen erfarenhet men stort intresse för floristyrket. Men har svårt att hitta en utbildning. De utbildningar som jag kan söka (avslag från vux i år) verkar alla bra men kostar långt mer än jag har råd med.

Förstår att många frågar, men har ni tips om hur man kan utbilda sig om man inte har råd? Eller vet ni några stipendier man kan söka som hjälp att finansiera en privatutbildning?

Medborgarskolan funderar jag annars på - någon med erfarenhet? Deras utbildning kostar inte så mkt men den är bara 80 timmar.. låter mer som kurs. Är det värt det? antar att man inte får jobb efter den, men tänkte om man kan kombinera den med praktik/lärling i butik. Många får jobb genom sin praktikplats har jag hört?

Munkeröd - bara undrar, ser att många gått där. Om det är ok att fråga på sajten då undrar jag vad folk tycker om utbildningen här? och är den värd priset? Eller är det risk att man går utan jobb och ett lån på 80000 att betala av =S

Förresten, kan man göra gesällprov efter fyra års praktik/jobb i butik, utan utbildning?

Vore hemskt tacksam för lite konkreta råd från alla kloka florister.

Trevlig helg!

Annons:
hedberg
12/6/10, 7:50 PM
#1

Välkommen att söka till oss i Norrköping.

Vi har en vuxenutbildning som är ett år och gratis.

Det är din hemkommun som betalar platsen.

Till hösten 2011 kommer Floristutbildningen i Norrköping att byta huvudman och vi kommer att tillhöra Kungsgårdsgymnasiet. Men vi finns just nu på Hagagymnasiet.

Välkommen med din ansökan.

http://www.hagagymnasiet.norrkoping.se/se/sv/Utbildning/hantverkvuxen

 Marie Hedberg

Hantverkslärare Florist Norrköping

wolfgrin
12/13/10, 12:36 AM
#2

Går även att få betald utbildning hos www.floristutbildarna.se i Västerås, helt okej utbildning men mycket praktik(vissa gillar det andra inte). Totalt 44veckor.

Helgo personal.

Ge mer än du förväntar dig att få.

kattassen
3/5/11, 6:47 PM
#3

Flora Dekor i Alingsås kan jag slå ett slag för:

http://www.floradekor.com/

Tipsa gärna blivande gymnasister också!!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kattassen
10/3/12, 7:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Puttar igen för Flora Dekor i Alingsås/Vårgårda i västra Sverige.

Liten mysig lantligt belägen gymnsieskola med vuxutbildning också. Sonen går där tillsammans med alla tjejerFlörtSkrattande De är 2 grabbar i andra åk. nu och 6 tjejer. Alltså små klasser och mycket gemenskap mellan alla årskurserna och vuxenklassen.

Ni i västra götaland (riksintag med inackordering gäller också) som har barn eller bekanta eller själva är på gång att välja gymnasium till våren - besök Gymnaisedagarna i Göteborg 9-11 oktober. De har en fin monter där!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Upp till toppen
Annons: