Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2464 ggr
Trollhassel
7/3/11, 2:29 PM

Vad är fel på mina Saint paulior?

Mina stackars saint paulior har blivit knasiga. De började bli oerhört kompakta och täta så att blomstänglarna inte kunde ta sig upp. De nya bladen blir bruntonade med vitt "ludd". Det ser inte alls ut som mjöldagg. Bladen växer neråt och blir dåliga direkt.

Svamp? Virus? Vad kan det vara?

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Annons:
Linn
7/14/11, 10:56 AM
#1

Man kan behöva plocka lite blad om de växer sig för täta. Men vitt ludd låter som spinn. Kan du lägga upp en bild på det?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Trollhassel
7/20/11, 12:51 PM
#2

Tack för svaret! Nej, inte spinn-aktigt ludd. Det ser mer ut som att det ludd de redan har på bladen har blivit mera. Jag har själv lyckats komma under fund med vad det är för fel på dem.

Med hjälp av lupp har jag hittat kvalster på dem och förmodligen rör det sig om cyklamenkvalster. Jag har sprayat dem nu men tror tyvärr att några av plantorna är förlorade. Attans! Några av dem var sorter man inte kan få tag på i Sverige så lätt och efterom de är chimeror hjälper det inte att rädda undan blad från dem.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Linn
7/24/11, 3:34 PM
#3

Attans, hoppas att du på något vis lyckas få tag i nya. Kan du inte lägga upp bilder på dessa ovanliga paulor?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Trollhassel
7/24/11, 7:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vissa sorter går att få tag på ganska lätt men andra är svåra och/eller dyra. Jovisst, det kan jag. Här är några…

Ska ladda upp fler bilder när jag får tid :)

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Upp till toppen
Annons: