Annons:
Etikettbuketter
Läst 3700 ggr
reverse
7/31/11, 9:54 PM

Beställa snittblommor

Här kanske ni vet på råd! Jag har tänkt göra min egen brudbukett, men hur går man tillväga för att få de blommor man vill ha? Jag inbillar mig att blomsteraffärerna inte har allt i hela världen inne, så vill man exempelvis ha några olika rosor i särskilda färger - hur gör man då? Lilla blomsteraffären i min närhet mest ryckte på axlarna och sade att de hade inne det de hade inne, men det borde väl gå att beställa hem på något sätt från något ställe?

 //Lina

Annons:
idalotta
8/15/11, 4:09 PM
#1

det handlar nog mycket om hur välvillig blomsterhandlaren är.. vissa kanske tycker att de förlorar på att du bara köper blommorna och inte beställer själva binderiet där medans andra ser det som en inkomst att du vill köpa blommorna..

ring runt lite är mitt tips.

Jag har gjort mycket brudbuketter då jag inte jobbat i butik och då har jag beställt blommor hos handlare

-ida

Ida

Medarbetare på Florist

Bjornen
9/1/11, 7:19 AM
#2

Jag har handelsträdgård, men arbetar inte normalt med snittblommor. Enklare buketter eller binderier gör jag ibland av eget material. Men det händer att jag får beställningar som jag ordnar. Då vill jag ha lite större beställningar och då åker jag till grossist för att själv välja ut det beställda. Men eftersom det är 15 mil till grossisten så behöver jag större beställningar för att inte förlora på beställningen.

Men även grossisterna har varierat sortiment och ibland finns inte allt inne ens hos dem. Det finns också en del årstidsvariationer som märks särskilt på priserna, men även urvalet varierar normalt.

Jag vill alltid försöka göra alla kunder nöjda. Ibland kan det till och med medföra att jag förlorar på kunden. Men nöjda kunder kommer tillbaks och berättar för andra att man är servicevillig.

De större kedjorna är oftare mindre servicevänliga  eftersom de endast har fasta inköpskanaler. Dessutom är de oftast inte tillräckligt kunniga. Enskilda handlare är oftare mera villiga att göra specialbeställningar. Om inte bör man undvika dem i alla sammanhang, för då tycker jag att de inte är berättigade. Beställningarna kan dock måste ske i mycket god tid. Binderibranchen har ofta felaktiga benämningar på olika sorter och arter. För det mesta saknar de kunskap för att översätta till korrekta botaniska benämningar.

pinglis
9/9/11, 7:34 PM
#3

Jag har egen blomsteraffär i Duved och det händer ibland att jag får hjälpa till med att beställa blommor till de som vill göra buketten själv. Jag skulle aldrig tveka till att finnas där för även dessa kunder. Har bara min leverantör möjlighet att ta hem det kunden vill ha så fixar jag det. Nu i somras fick en brud göra buketten hos mig för att få lite tips och råd samt tillgång till en del specialartiklar som vi själva använder. Jag tycker bara det är roligt och välkomnar egna initiativ så sök vidare det finns fler som är som jag.

idalotta
9/12/11, 6:33 PM
#4

Pinglis: Vilken härlig inställning du har!! Skrattande

Ida

Medarbetare på Florist

Aribigga
11/12/11, 7:19 AM
#5

Du är säkert redan gift vid det här laget, hur gick det med buketten? För jag antar att båda sa ja ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bruden-Mbuti
1/18/12, 5:12 PM
#6

när jag läser #3 inlägg fick jag en idee, kanske finns den redan.

det finns ju olika möhippor där man tex kan boka in sej och göra egna chokladbitar till kaffet el godisbordet.

finns också kortverkstäder där man en dag/kväll samlas och gör inbjudningskorten eller tackkorten.

detta var bara två ex.

min ide var att varför inte ha brudbukettsbindning. man kan beställa blommor flera dagar i förväg. tror många skulle gilla ideen med att göra egna utsmyckningsbuketter, brudbuketter osv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: