Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2472 ggr
Izabell
9/15/11, 1:11 AM

Vad är detta för blomma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ärvt en hel del blommor, däribland denna som jag ej vet namnet på. Vet inte hur jag skall sköta den, trots detta har jag lyckats få den att blomma hela sommarenGlad. Nu när det blivit höst har den tappat alla blad och blommor (såg ut så i våras också). Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med namnet på den, samt skötselråd?

Annons:
Izabell
9/15/11, 1:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När blommorna slog ut såg den ut så här!

Izabell
9/15/11, 1:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och på sensommaren ändrade blommorna färg till rosa! Hoppas att någon av Er känner igen denna söta blommaGlad.

smurfevaq
9/16/11, 8:16 PM
#3

Clerodendrum thomsoniae, brokklerodendrum

hemland: kongo

Ljus och temperatur: ljust, soligt men ej i söder. Normal rumstemperatur. Vintertid ljust och om möjligt 10-12 c

Vatten och näring: Håll jorden fuktig. Vintertid i svalt rum vattnas sparsamt. svag näring i vattnet mars - september.

Att tänka på: I rumstemp. faller en del blad vintertid. Skär tillbaka växten i februari, plantera om den i mullrik jord med lera och ställ den i rumstemp. Kan behöva stöd. De röda blommorna är kortlivade, de vita höljerna sitter kvar i månader. Lättskött, flerårig.

källa:blommande krukväxter en snabbguide text Kerstin Ahvin utgiven av blomsterfrämjandet

Izabell
9/17/11, 2:53 AM
#4

Tack snälla du för hjälpen! Nu kanske jag kan få den att överleva vintern och efter beskärning och omplantering få njuta av blommnigen även nästa vår & sommar!Glad

smurfevaq
9/17/11, 7:59 AM
#5

Det hoppas jag lycka till

Bjornen
9/20/11, 10:43 PM
#6

En vanlig krukväxt förr och den trivdes bättre då vintertemperaturen ofta var lägre i vardagsrummet. Tappar normalt bladen på hösten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: