Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 5832 ggr
dragonstar
2011-10-17 21:47

Odödliga växter

Jag och sambon är dåliga på att komma ihåg att vattna växterna regelbundet.

Så nu undrar jag om ni har tipps på växter som klara av att torka en vexka och sen vattnas på nytt. Jag gillar inte kaktusar men sukulenter och de mästa andra är intresant.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Mona22
2011-10-17 21:53
#1

paradisträd, fikusar och garderobsblommor klarar sig utan vatten ganska längeGlad

dragonstar
2011-10-17 21:59
#2

Har för mig att jag hadde en garderåbsblommao ch den visnade bort men är osäker. Det var såfall längesedan.

Men det är bra tipps

paradisträd torr jag sambon skulel älska han vill ha ett bonsie träd.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lojs
2011-10-17 22:16
#3

Garderobsblomma är kanon tycker jag, inte ens jag lyckas döda dem. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

dragonstar
2011-10-17 23:51
#4

Kanske blir och köpa en rejäl garderåbsblomma då =)

Har ni några tipps på hängblommor som klarar sig bra.

har just nu en porslinsblomma som hänger me nden är inte jättelycklig över att bli bortgömd titt som tätt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Aribigga
2011-11-11 06:41
#5

Svärmorstunga behöver du komma ihåg en gång i halvåret och alla draceanor kan du vattna ganska sällan om de står mörkt.

Gullranka vill inte ha för mycket vatten men de tappar blad om de blir för snustorra.

Det enklaste är att om du skaffar dig krukor med vattenmagasin så kan du vattna ordentligt när du känner för det och skaffa de växter du vill ha istället för de du kan ha :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

dragonstar
2011-11-11 13:12
#6

Ja sådan krukor vore någt. men det kostar en del och tar ju platts.. Ska fundera lite.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Aribigga
2011-11-11 19:19
#7

Hur menar du att de tar plats?

http://www.lechuza.com/on/demandware.store/Sites-INT-Site/en_GB/Link-Category?cgid=Planters

Några krukor från dem har jag, de tar mindre plats än mina vanliga krukor och har ordentliga magasin och mätare som gör det lätt att hålla reda på vattenmängden till växterna.

lurvponnyn.vimeddjur.se

dragonstar
2011-11-13 22:59
#8

ahh tänkte på de lite större krukor som man kan se ibland dom är av plast ofta och har dånågon plaströr i sig så man kan kylal på med vatten.

Ska kolallite men tror som sagt det blir ltie dyrt i inköp med massor med nya krukor. =) Här är det en del blommor som kalrar sig och en del som dör. men de som klarar sig är nog dom härdigaste.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Aribigga
2011-11-14 05:29
#9

Det finns hur många sorters krukor som hellst, både snygga och mindre snygga ;) Man kan alltid byta ut några efterhand också om man känner för det. .

lurvponnyn.vimeddjur.se

Arny
2011-12-12 17:47
#10

Jag hade rekomenderat Pinnlilja som är släkt med svärmorstunga, finns även svärmorstunga i en ljusgrön nästan tukos färg som är läcker. Crassula i olika former är väldigt tåliga.

Flasklilja (nolina) är både vackra och lättskötta. Yucca palmer finns i mindre exemplar, brukar vara ganska dyra men värda pengarna =) Är du dålig på att gödselvattna så finns det näringspinnar att sticka ner i jorden, de brukar jag rekomendera våra kunder.

Hoppas du hittar nåt fint =)

SoKawaii
2013-01-19 04:37
#11

Tjokkbladade växter håller oftast längst, i min mening. De håller på vattnet mykket längre Kaktusar, aloe, garderobsblomma. Ställ de inte i direkt solljus bara ^__^

"Do small things, with great love"

VildaVittra
2013-02-03 13:42
#12

En växt som är omöjlig att ha ihjäl och som förökar sig som kaniner är Svärmors bandrosett, en lågväxande släkting till Svärmors tunga.

Ett ekonomiskt sätt att skaffa självvattnande krukor är att köpa självvattnande balkonglådor från hammarplast och täppa till övervattningsskydden med silikon. Annars är principen inte svår att åstadkomma själv med en ytterkruka eller en större vattenreservoar till flera krukor, en innerkruka och en bit snöre. Bind snöret som på bilden och placera den större innerkrukan ovanpå den vattenfyllda ytterkrukan.

http://www.danskdesign.nu/solo-extra-snore-till-sjalvvattnande-kruka-2pack-p-3217.html

http://www.shoppinggatan.se/inredning/krukor/sjalvvattnande_kruka_vit_421697/visa

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: