Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 7255 ggr
Mantissa
2011-11-06 21:43

Problem med ädelbanan

Jag har en ädelbanan hemma som får fula torkade fläckar på sina vackra blad. Det fanns en del redan då jag köpte den men det verkar bli fler och fler.. Vad kan det bero på?

Annons:
Aribigga
2011-11-12 07:15
#1

Jag vet inte något om ädelbanan men vanliga orsaker till torkade fläckar på bladen kan vara:

För mycket vatten
för lite vatten
för torr luft
för mycket ljus

Jag googlade på ädelbanan och fann detta:

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/krukvaxter/adelbanan

Borde ju vara torr luft då. Du kanske kan spraya den med ljummet vatten då och då och se om det hjälper?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mantissa
2011-11-12 10:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hm, jo jag kan ju prova. Fast affären jag köpte den i hade ju typ 100% luftfuktighet så där borde den inte haft jst det problemet. Bifogar bild på hur bladen ser ut..

Mantissa
2011-11-12 10:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är en bild till. Tycker iof inte att den ser ut som blomman på bilden i artikeln. Det såg mer ut som mina "vanliga" bananplantor.

Aribigga
2011-11-12 10:41
#4

Borde inte 100% luftfuktighet vara under vatten? ;)

Om det är inte är torr luft så testa något av de andra alternativen jag gav dig?

För torr?
För blöt?

Det ser inte ut som brännsår på den så det borde inte vara för ljust.

Den kanske inte är tillräckligt acklimatiserad för vanligt inomhusklimat? Om den stod väldigt fuktigt i affären så blir det ju en omställning för den att komma till ett vanligt rum som den förmodligen inte gillar.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mantissa
2011-11-12 10:49
#5

Möjligt. Jag har precis planterat om den, får se om det blir bättre. De hade en pytteliten kruka när den kom, men på affären sa de at den inte behövde mer. Får se om det blir någon skillnad.

Affären var ett sånt där uppvärmt växthus som känns sm en bastu i luftfuktighet:)

Aribigga
2011-11-12 11:29
#6

Det kan ju vara en förklaring! Gamla blad har ju dessutom svårare att acklimatisera sig till nya omgivningar är nya :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Mantissa
2011-11-12 12:39
#7

Fast de nya har samma fläckar.

Aribigga
2011-11-12 14:44
#8

De har svårare att acklimatisera sig. Om de nya bladen har samma fläckar så bör det ju vara något du gör fel eller något som gör att den inte trivs i miljön.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bjornen
2011-11-15 07:19
#9

En vanlig orsak till torra fläckar på bladen är någon gång för mycket urtorkning. Det är en reservåtgärd som växter tillämpar för att minska urtorkningen genom klyvöppningarna. Det kan ta ett tag tills det märks och kan vara misstag gjord i butiken. Även ålderdom kan förstås också ge bruna fläckar. Därutöver finns kanske risk för någon svampsjukdom. Där är min kunskap för dålig. Torka och låg temperatur kan vara en bra grogrund för för olika sjukdomar.

100 % luftfuktighet är luften mättad med fuktighet till maximum. Vid temperaturhöjning kan beroende på mätteknik luftfuktigheten överstiga 100 %.

Mantissa
2011-12-01 11:18
#10

HJÄLP! Jag förlorar den D:
Har fått plocka bort tre blad igår som var så skrumpna och de nyaste är ljusa och vill inte riktigt väckla ut sig som de ska (ser ut som hopslagna paraplyn).
Bladen har ochså små vita prickar på sig. De ser ut som pulver och går att pilla bort men jag vet inte vad det är..
Jag förstår inte vad jag gör för fel. Har försökt med mer fuktighet och mindre. Sprayar den varje dag.
Nu har den bara tre blad kvar! Går den att rädda?

Aribigga
2011-12-01 17:37
#11

Gah! Hoppas det inte är trips du har fått. Spraya med såpa för säkerhets skull. Om det är trips så borde det fungera.

Kan du ta en bild på "pulvret"? Jag har själv problem med trips på jobbet så jag vet hur de ser ut de små jävlarna.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mantissa
2011-12-01 17:59
#12

Vad är det?? Har aldrig hört talas om. Försökte fota idag men kameran la av:/ Går det bra med vilken såpa som helst? Hur ska man späda den?
Kan det sprida sig till mina andra växter? (hemska tanke!)

Aribigga
2011-12-01 20:00
#13

Vilken såpa som hellst fungerar, bäst är givetvis riktigt kontaktverkande lusmedel men tom diskmedel kan fungera. Späd den med vatten så det blir enklare att spraya, en eller två teskedar till en liter vatten.

Ja det kan sprida sig om du har otur, bäst är att isolera den och var noga med hygienen. (Hade det varit min växt hade jag slängt den om den inte hade väldigt stort affektionsvärde för mig. Om det nu är trips men det låter som det.)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Mantissa
2011-12-01 20:30
#14

Nu är det över.. Jag sprayade bladen noga med såpavatten och efter bara 30 minuter så vek sig bladen mot golvet och gick av!!!

Aribigga
2011-12-01 20:35
#15

Det var den konstigaste reaktionen på såpavatten jag någonsin hört :O

Du kanske kan testa att beskära den och sätta den i ett ljust fönster och se om det kommer nya skott?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Mantissa
2011-12-02 08:45
#16

Jo jag tänkte det. bananer kan ju sätta sidoskott.
Jag har inte sett något på nån av de andra blommorna så det bör vara nått skit jag fått med från affären.

Bjornen
2011-12-02 11:22
#17

Trips brukar angripa bladen mera centralt och inte i ytterkanterna. Skadorna brukar bli bleka områden på bladen. Trpsen är randiga och storlek på ca: 2½ x 1 mm.

Aribigga
2011-12-02 19:03
#18

De draceanor som får trips brukar få bruna kanter och bli bleka, plus att de lämnar som ett vitaktigt pulver mitt på bladen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Arny
2011-12-12 17:49
#19

Hur länge har du haft plantan hos dig? Ta med den till butiken och gör en reklamation. Den skall inte ha fläckar när du köper den eller att fläckarna kommer inom några dagar. Jag jobbar på Blomsterlandet och vi vill att kunderna kommer tillbaka med växten om något är fel. Så kan vi i vår tur kontakta leverantören.

Mantissa
2011-12-12 17:58
#20

#19 Tyvärr finns plantan inte kvar. Det hade jag ju kunnat gjort om jag täbkt på det:(

Annons:
Arny
2011-12-12 18:06
#21

Ja, men tänk på det nästa gång du köper en växt. Och spara kvittot. Det är viktigt att kunden är nöjd och får en bra växt. =)

Upp till toppen
Annons: