Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 6005 ggr
Ceciliaolucifer
11/11/11, 11:13 AM

Varför blir okideen brun?

Jag har haft en fantastiskt underbart vacker Orkideé som har blommat i flera månader och rötterna har varit riktigt gröna och fina.

Nu har den tappat blommorna väldigt fort och längst upp på stänglerna har den blivit brun/orange som att den har dött just där?

Vad ska jag göra? Jag älskar verkligen den här Orkideén då den betyder väldigt mkt för mig. Hur ska jag göra för att den ska överleva?

1. Den har stått på samma ställe.
2. Får vattenbad 1 gång i veckan.
3. Fick gödningspinnar för Orkideer för 1 ½ mån sedan.

Har det blivit för torrt iom elementen?
Drar det för mkt utifrån?

Annons:
Aribigga
11/11/11, 7:22 PM
#1

Hur ser bladen ut? Är de skrynkliga?

Om de är det kan det vara för lite vatten, iomed att elementen sätts igång nu på hösten så blir det en höjning av växternas vattenåtgång kanske kan vara det?

Om det bara är stänglarna som blir bruna behöver du inte vara orolig för att hela växten ska dö, de brukar ha sina perioder utan blommor och blir stängerna dåliga så kan de sätta nya sen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ceciliaolucifer
11/11/11, 8:07 PM
#2

Tycker att bladen ser helt okej ut, kanske inte lika spenstiga?

Ska försöka se om lite extra vatten hjälper :) Huvudsaken är att den inte dör ifrån mig!

Tack!

Aribigga
11/11/11, 8:38 PM
#3

Jag vet att många gör som du och doppar den i vatten en gång i veckan men bara orkiden får en chans att torka mellan varje vattning så kan den få mycket vatten per gång, jag brukar i princip dränka mina orkideer när jag vattnar, sedan får de stå en månad innan jag kommer ihåg det igen. De blommar om och om igen så jag antar att det fungerar för mig i alla fall :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ceciliaolucifer
11/11/11, 9:38 PM
#4

Kanske ngn näring man kan ge? :)

Aribigga
11/12/11, 7:12 AM
#5

Jag ger mina samma näring som mina andra växter får, ca en gång i månaden, mer sällan och mindre på vintern och hösten då växterna växer mindre. Jag har aldrig använt sånna pinnar som du hade men det borde ju stå på paketet hur länge de ger näring.

Själv föredrar jag flytande näring, jag tror att det är för att då vet man att när vattnet är borta så har växten tagit upp all näring man gett den.

Du har ju gett den orkidénäring, bättre än så kan det ju inte bli! :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ceciliaolucifer
11/12/11, 12:27 PM
#6

Jag känner mig lite tveksam till dessa näringspinnar eftersom jag tyckte att många av mina orkideer blev lite "sura" efter att jag hade stoppat ner en pinne i varje kruka.

Näringspinnarna kommer från plantagen.

Ska nog satsa på flytande näring och dra bort dom där pinnarna. Känns lite fräschare också?

Annons:
Aribigga
11/12/11, 2:46 PM
#7

Jag tycker bättre om flytande näring eftersom vi använder det på jobbet, tycker helt klart att det känns bättre :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Arny
12/12/11, 5:54 PM
#8

Det man måste tänka på med vattning av Orkidéer är att de måste torka upp mellan vattningarna. Titta på rötterna i krukan. Är de fortf svullna och gröna då får du vänta. De skall ha dragit ihop sig och blivit silvriga och det får inte vara någon kondens kvar i krukan.

Jag föredrar flytande näring för orkidéer.

Om blomsterstängeln blir brun så klipp av den längst ner. Om blommorna trillar av och stängeln fortf är grön kan den vara kvar för den kan skjuta nya skott från den gamla stängeln.

Hoppas du löser det. När den blommat färdiigt så sköt den som vanligt så skall du se att den blommar igen om några månader. Obs, nu när det är mörk årstid så ställ den i ditt ljusaste fönster

Ceciliaolucifer
12/12/11, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag läste på lite och har insett ett stort fel jag har gjort. 
Jag har gett vatten över bladen, så det har samlats vatten i bladrosetten.
Det kan tydligen leda till svamp och att rötterna ruttnar.

På några av orkideerna så är rötterna silvergråa och på en Orkidee är tyvärr rötterna bruna nu och lite slafsiga. Får se om jag kan rädda den.

Tog den här bilden för någon vecka sedan :)

Arny
12/12/11, 7:19 PM
#10

Om rötterna är bruna så klipp av dom. Ta bort all barken och tvätta rent rötterna. Plantera sedan i vitmossa. Den sorten du köper som ett torkat platt block. Lägg en bit i blöt och den sväller som tusan. Plantera sen Orkidén i den och håll mossan fuktig. Den främjar då att nya rötter växer ut och så är den bakteriedödande.

Vi kallar detta första hjälpen för trötta Orkiéer. tar ca 6 månader sen kan du plantera den i vanlig orkidékompost igen =)

Ceciliaolucifer
12/13/11, 12:57 AM
#11

Tack Arny! Måste tillägga att den orkideen jag pratar om är i full blomst. Jätte vacker med många och täta blommor. Ska jag ändå klippa dom mörka och geggiga rötterna? Och plantera i mossan? Kan du rekommendera ngn flytande växtnäring? Tack! :-)

Arny
12/13/11, 9:11 AM
#12

Vänta tills den blommat klart. Planterar man om en orkidé i blom kan dom tappa blommorna. Sen när den blommat färdigt tar du bort komposten och tittar hur rötterna ser ut. Har den mkt rötter som ser friska ut kan du bara ta bort dom döda och plantera om den i ny kompost igen. Men har den ont om rötter så sätt den i vitmossan.

Jag anväder VitaGros Orkiénäring och ibland köper jag en flaska med Blomsterlandets egen Orkidénäring. Jag har inte märkt någon skillnad på resultatet. Finns säkert andra märken som är bra med

Upp till toppen
Annons: