Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 16504 ggr
Mantissa
11/12/11, 10:52 AM

Blå orkide

Jag var i en blomsteraffär för ett tag sedan och såg några otroligt vackra blå orkideer. "royal blue"-nånting hette dom. Men vad som förvånade mig var att de även hade blå brudorkideér. Detta har jag aldrig sett förut. Är det på riktigt eller är de färgade som de blå rosorna?

Annons:
Aribigga
11/12/11, 11:30 AM
#1

De är färgade, som synd är fruktansvärt snygga :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ceciliaolucifer
11/12/11, 12:28 PM
#2

Dom är tyvärr färgade, dom kan inte heller garantera att dom nya blommorna som blommar ut kommer att vara blåa.

Jag är lite kluven om jag tycker att det är rätt att färga blommor så där?

Mantissa
11/12/11, 12:37 PM
#3

Det ända jag tycker är fel är att det inte framgick klart och tydligt att de var färgade..

Ceciliaolucifer
11/12/11, 12:54 PM
#4

#3 Visst är det så! :) Håller med helt och hållet!

Arny
3/11/12, 3:16 PM
#5

De har injiserats i stänglarna med blå färg. I den blomsterlandet butiken jag arbetar i har vi gjort en skylt där det står att de är manipulerade och att nästa blomning blir vit. Och att man skall vara försiktig för den blå färgen är lite svår att få bort om man får den på huden eller kläderna.

Vet att det kommer bli mer och mer med manipulerade orkidéer

Mitralis
4/17/12, 6:44 PM
#6

#5 Aha, det är så det går till. Jag trodde att de vattnats med blå färg, ungefär som när man färgar vitsippor och hundkex med hushållsfärg hemma.



Annons:
Arny
5/7/12, 9:50 AM
#7

Nej inte dom. Tittar man noga på stänglarna så är det hål in där de gått in med sprutan. Sen brukar det ha runnit lite färg ner på rötterna med och om man får färgen på sig så är den väldigt svår att tvätta bort =)

Donnas Matte
10/26/21, 1:47 AM
#8

Gammal länk men jag kunde inte låta bli att ta upp den. Jag tycker inte det är ok att färga orkidéer med kemikaliska färger. Det finns helt naturliga t.ex riva rödbetor och lägga dom på en ren duk eller kaffefilter och hälla sedan den saften i vattnet till blomman. Man ska bara tänka på att inte använda söta bär eller rotfrukter till orkidéer.
Jag har aldrig testat själv men vet en vän gjorde det.

Ett glatt hjärta lever längst - Shakespeare

Upp till toppen
Annons: