Planteringar

Plantera om orkide

2011-11-13 18:51 #0 av: signemo

HUr o när bör man plantera om Orkideer

Var rädda om varandra

Anmäl
2011-11-14 18:00 #1 av: Bjornen

Det beror på vilken det är. Jordorkide eller inte ?

Anmäl
2011-11-14 18:12 #2 av: signemo

NU är jag ett frågetecken.  Jordorkide ??. Skäms

Var rädda om varandra

Anmäl
2011-11-15 06:59 #3 av: Bjornen

Jordorkideer(.t.ex. Bletilla som för övrigt också brukar ha det svenska namnet just jordorkide, ytterligare några släkter säljs i handeln) växer i normal jord oftast i kalkhaltig miljö, men de som odlas som krukväxt klarar normalt pH utan problem. Övriga växer normalt friväxande i olika humusmaterial oftast högt uppe i träden.

Orkideer är den största växtfamiljen med drygt 30.000 arter, varav omkring 50 arter vildväxande (samtliga jordorkideer) i vårt land.

Anmäl
2011-12-12 17:21 #4 av: Arny

Är det vanlig brudorkide brukar jag råda våra kunder att plantera om dem när de vuxit ur sin kruka eller vart 3 år. Man får inte glömma att använda orkidé näring. Till phalaenopsis (brudorkide) ca varannan vattning och dendrobium samt masdevallia en gång i månaden

Anmäl
2011-12-13 14:40 #5 av: Bjornen

Ta vanlig växtnäring men blanda till svagare dos.

Anmäl
2012-01-05 17:32 #6 av: alena

Jag fick tips en gång för länge sedan att använda vitmossa  närmast rötterna vid omplantering, och det funkar jätte bra.

Det ska vara "sphagnum" som växer där det är "blötmark", inte renlav (används i advents ljustakar) som felaktigt kallas för vitmossa.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.