Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 4442 ggr
lollostarn
2011-11-25 17:46

Hibiskus?

Jag har alltid velat haft en Hibiskus. Dom är så fina Jag köpte en för ungefär tre och en halv månad sedan. Den har nu nästan vissnat helt. Har läst runt lite på internet men den verkar/ verkade inte trivas så bra.

Har ni något tips för hur man ska ta hand om en hibiskus? Finns det någon sort som är tåligare?
Tacksam för svar :)

Annons:
Bjornen
2011-11-25 21:34
#1

Vanlig hibiskus ska ha jämn vattning och aldrig torka för mycket. En urtorkning med bladfall kan den klara om den dränks och kan då få nya blad igen. Frilandshibiskus (zon 1-(2)) är något tåligare som krukväxt och tappar bladen under hösten. Den är en vanlig som planterad buske eller litet träd på Krim.

Hibiskus vill inte heller ha för fuktig jord.Då gulnar bladen innan de ramlar av. Vid urtorkning fäller den oftast bladen gröna eller skrumpna. Förutom bladfall angrips de lätt av löss.

Arny
2011-12-12 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det man bör tänka på med en Hibiskus särskilt nu när det är en mörkare årstid är att ställa den i sitt soligaste fönster.

Håll plantan jämnt fukig samt stick ner några provado pinnar i jorden. (Finns att köpa på Blomsterlandet samt granngården ev plantagen) De pinnarna ger näring vid vattning samt att de håller ohyra borta.

De trivs jättebra att få vara ute på sommaren, då kan man gärna plantera de i en kraftig jord som Blomsterlandets Yrkesodlarjord eller Hasselfors P jord. När man sen tar in dom på sensommaren kan de tappa lite blad och bli ledsna men de tar sig igen bara de får sol och vatten =)

Arny
2011-12-12 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ovan är en av mina Hibiskusar. Har tyvär ingen bild på min jätte på stam som jag gjort av ett skott jag fick från en gammal lärare som tog skottet på grekland. Är nästan 10 år gammal och är ute på sommrarna. Har stooora dubbla blommor.

Lite kul när man jobbar i blomsteraffär, då kan man haffa sådanan här ex =)

Arny
2011-12-12 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här kommer en till. Denna drunknade tyvär i somras när det regnade så mkt. Jag var lite ouppmärksam

Upp till toppen
Annons: