Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 3045 ggr
AngelicamedC
2012-01-17 18:43

Va är dessa för blommor? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte två blommor på ÖB häromdagen och det stod inga namn när jag kom hem så jag skulle uppskatta om någon har någon idé om vad det kan vara för blommor så jag kan kolla hur jag kan sköta de små liven :)

Annons:
AngelicamedC
2012-01-17 18:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den andra :)

Bjornen
2012-01-18 08:02
#2

Den första är paraplyaralia (Schefflera arboricola). Den andra ser ur som aspidistra (Aspidistra elatior). Jag är lite osäker eftersom den är långsamväxande och borde vara ovanligt dyr i den storlek som visas på bilden och sannolikt åtminstone 5 år gammal.

Jag tycker att man alltid ska kräva att försäljningsstället ska kunna ange namnet på växterna.

AngelicamedC
2012-01-18 13:00
#3

#2

De var två växter för 49. Vart ganska arg när jag kom hem och det stod "grön mix" på lapparna. Såg att det var samma sak på Coop när jag var där igår. Tråkigt.

Men tack iaf för ditt svar, nu kan jag säkert ta hand om växterna bättre :)

Aribigga
2012-01-19 06:58
#4

Jag tror inte den andra är en aspidistra elatior, de brukar ha mycket bredare blad och bara ett blad per stjälk. Bildgoogla så får du se skillnaden.

Vad det är för sort vågar jag dock inte säga. Det kan vara en slags arecapalm de drivs upp snabbt och säljs billigt men jag är som sagt inte säker.

lurvponnyn.vimeddjur.se

AngelicamedC
2012-01-19 18:06
#5

Jag tänkte precis logga in och säga att de första svaret inte liknade min blomma men #4 svar ser mer troligt ut! Tack! :)

Upp till toppen
Annons: