Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2172 ggr
jagga-ewe
2012-01-18 10:00

Akvarievatten?

Ja, det här är antagligen den dummaste frågan på detta forumet nånsin. =)

När jag idag gjorde det vanliga varvet med vattenkannan kom jag att tänka på att vi ju tappar ur ungefär lagom mycket vatten ur vårt nystartade akvarie var vecka.

Akvariet är på ca 115l och ett lagom vattenbyte borde ju vara på ca 30l eller nåt sånt. Jag gör åt drygt 20l till blommorna vid var vattning. Alltså undrar jag, är akvarievattnet bra som blomvatten?

Akvarieväxterna får ju näring, och det lär ju va en del annat gojs i vattnet. Kan det vara bra vatten, eller är det ett enkelt sätt att ta död på kruxväxterna? (Inte värt att låta maken veta det isf, han är inte lika glad i grönsakerna som jag…)

Om man inte frågar får man inte svar, om nån vet så berätta gärna! Annars testar jag nog med en kanna vatten till de blommor med minst sentimentalt värde. Så får vi se hur det går. :)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Bjornen
2012-01-18 13:24
#1

Om inte du använder mycket speciell kultur i akvariet (pH-. hög aluminiumhalt ellr höga halter av giftiga metaller), är akvariumvattnet bättre eller mycket bättre än "normalt" vatten. Lämplig temperatur, lite mjukare vatten och ev. näringsämnen. Kanske inte så lämpligt till späda sådder, som kan ge ökad risk för algtillväxt i såjorden.

Aribigga
2012-01-19 06:53
#2

Jag använde jämt akvarievatten till att vattna mina växter med när jag hade akvarium, det fungerar alldeles utmärkt. Men det kan inte ersätta riktig näring så glöm inte den när det börjar bli vår :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: