Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3416 ggr
thildatessie
2012-05-27 20:29

OT-Florister!

Funderar på att gå floristutbildning i framtiden. Har ni gått det? Hur lång är den? Var det värt och hur är arbetsmarknaden efter?  Ångrar ni?

Annons:
Åsa S
2012-07-18 21:40
#1

Floristutbildning numera är främst på gymnasienivå och då är den 3-årig. finns nån enstaka 1årig vuxenutbildning kvar men är svårt få hemkommunen att betala en sån utbildning. Finns ju även utbildningar där man betalar själv men det kostar ju en hel del.

Och jo har en sån utbildning men jobbar inte som det är väldigt hög arbetslöshet bland florister och det är ju inget välbetalt arbete. Funkar nog bäst att jobba som det ifall man har eget företag är man driftig och bra på affärer kan man ju då även få hyfsad lön.

Själv skaffade jag mig en trädgårdsingenjörsexamen på universitetet för att få bättre chanser på arbetsmarknaden men är tufft ändå.

thildatessie
2012-07-19 18:29
#2

#1 åh vad tråkigt :(

wolfgrin
2012-08-13 17:26
#3

Skaffa dig lite bra kontakter, kanske genom enklare praktik hos lokala florister. Gillar de dig och har behov av extra hjälp kan det vara värt att ta en utbildning och ha praktik där..kan leda till iaf deltidstjänst eller sommar och juljobb om du verkligen brinner för det.
Kemi gör mkt för att få jobba som florist, så måste man såklart vara duktig men tekniken och färg/formlära lär du dig. Hittar du rätt nisch kan du alltid öppna eget och konkurera ut andra med :S men då måste du se till så det finns rätt efterfrågan innan och måste ha rikligt med driv då det är kämpigt att ha eget företag första åren, mycket övertid och engagemang, nytänk. Köra 100% ekologiskt i Göteborg kanske, i sthlm finns det redan.

Men som sagt, du måste brinna för det och kämpa om du ska kunna ta dig in i arbetsmarknaden som florist.

Ge mer än du förväntar dig att få.

thildatessie
2012-08-13 20:57
#4

#3 tack för ditt svar! Om jag skulle få för mig att öppna eget får jag stöd och info hemifrån då hela min familj är egenföretagare. Tack för infon!Glad

wolfgrin
2012-08-24 23:53
#5

Så lite så. Vilken lyx att kunna få så mycket stöd hemmifrån. Lycka till med vad du nu väljer att sattsa på!

Ge mer än du förväntar dig att få.

thildatessie
2012-08-25 15:35
#6

#5 tack så mycket Flört

Annons:
miaidalarna
2012-09-27 11:32
#7

Hej,

floristyrket är en roligt yrke, om man får jobb.

Men jag kan säga direkt att fast jobb växer inte på träd.

Man får till 99% nöja sig med extratimmar överallt. Har jobbat i totalt 7 butiker. Men det är timmar och säsonger (vår, jul och alla hjärtans)

Jag kan rekommendera dig att innan du lägger tid och framför allt pengar på en utbildning ska du kolla läget där du bor. Gå in i butikerna, fråga om de behöver personal inom snar framtid.

Kontakta arbetsförmedlingen på din ort, be om hjälp med kontakter med nystartscoach, där du får veta mer om marknadskläget att öppna en blomsterbutik i din stad. I alla städer finns redan butiker, finns kundunderlag för en till?

Om du ska vara mer säker på att få jobb, får du bo i större stad.

Och vara beredd på att de första åren haka dig fram på timmar här och där. butikerna jag varit i, säger att gesällbrev behövs inte, huvudsaken är att man har utbildning  och erfarenhet inom handeln och blomsterhandel.

Så är läget, jag är utbildad och duktig enligt mina chefer, men fast jobb finns inte, och jag har hållt på i 10 år nu.

Men jag  kan ändå säga att jag älskar mitt yrke och det är roligt,men att leva på det, är att drömma stort. Man får ha ett annat jobb vid sidan om detta för att ha lön på kontot, floristyrket får vara i 2:a hand. För att det är roligt.

Upp till toppen
Annons: