Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 3908 ggr
Emlielki
2012-06-14 17:06

Återuppliva krukväxt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.
Fick en halvdöd krukväxt av min granne som jag hade tänkt försöka återuppliva. Men skulle uppskatta hjälp.
Hittills har jag tyvärr bara lyckats dödat alla växter jag haft, så Nu sa jag försöka motverka detta med att återuppliva en halvdöd växt.

Jag har hittills endast vattnat och rensat den från helt döda och lösa blad.
Ska jag även ta bort de döda ytterdelarna av de kvarstående bladen? Hjälper det eller är det bara något man gör av estetiska orsaker?

Ursäkta hunden i bilden. Han vägrade flytta på sig. ;P

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Annons:
wolfgrin
2012-08-31 22:57
#1

Sent svar, men får du en till eller om den lever än så skulle jag klippa av topparna och plantera som sticklingar. Klipp ner den befintliga stannen lite också så skjuter den ut nya "grenar".

Ge mer än du förväntar dig att få.

Bjornen
2012-09-02 11:25
#2

Att ta nya sticklingar på Dracaeana är mycket svårt och de bör få bilda rötter när är förankrade med moderplantan (luftsticklingar).

Ställ ljust utan direkt sol. Om den fått för litet vatten dränk klumpen och låt den rinna av noggrant. Om den fått för mycket vatten (vilket är troligt i detta fall), låt den torka upp och rinna av. Aldrig stående vatten i ytterkrukan. Ingen gödsling !!

wolfgrin
2012-09-02 17:17
#3

Tycker du det är svårt att ta sticklingar på dem, jag har alltid haft riktigt lätt för det :O

Ge mer än du förväntar dig att få.

Emlielki
2012-09-02 20:44
#4

Den har hittills överlevt min behandling. och det var antagligen uttorkning. Jorden var snustorr efter att ha stått i trapphuset i ungefär en vecka innan jag tog in den. Men nu frodas den och bladen har kommit tillbaka :)
Tack för svaren. Ska prova ta sticklingar och se om det blir något :)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

wolfgrin
2012-09-08 12:36
#5

Kul att den lever och frodas, lycka till med sticklingarna!

Ge mer än du förväntar dig att få.

Upp till toppen
Annons: