Annons:
Etikettoff-topic
Läst 10410 ggr
Tatsja
10/25/12, 10:05 AM

Orkieér

Hur gör man med orkiden när blommorna ramlat av? Ska stjälkarna klippas?

Tacksam för om någon kan svara

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
740tjejen
10/25/12, 10:07 AM
#1

Är stjälken grön så klipp den inte, kan komma ny aknoppar, är den däremot brun så kan du klippa den.

Tatsja
10/25/12, 10:10 AM
#2

Okey. Hur ska den vattnas? Aldrig haft en förut, så jag vet ingenting

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mitralis
10/25/12, 10:13 AM
#3

Säger som #1 Glad

För några år sedan så pratade jag med en florist som sa åt mej att ha mina brudorkidéer i en hög ytterkruka och vatten en bit upp på innerkrukan. 
Jag provade det och nu så har de blommat i det närmaste oavbrutet sedan 2007 Glad
Jag har 6 st brudorkidér. 3 blommar för fullt, en har precis slutat blomma, och 2 av dom som inte blommar nu har en eller två nya blomstänglar på gång.



Tatsja
10/25/12, 10:15 AM
#4

Tack för hjälpen

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Aviendha
10/30/12, 11:15 PM
#5

#3 Jasså? Det brukar ju stå på lapparna att de ska dränkas en sväng och droppa av typ en gång i veckan, eller har jag fel när jag tror att brudorkidén och den hederliga phalaenopsis (stavning?) är samma planta? Skäms

Så jag inte går och dränker min och har död på den Oskyldig

Mitralis
10/31/12, 10:22 AM
#6

#5 Det stämmer aldeles riktigt att det står så på lappen, men det struntar jag i Skrattande



Annons:
Mitralis
10/31/12, 11:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här ser man en Brudorkidé med två stänglar. En stängel kommer på en annan som är delvis torkad. Den här orkidén står i en vanlig låg kruka, men den är ganska bred. Det är vatten i den krukan också.



Mitralis
10/31/12, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här ser man rötterna på en orkidé som stått i en hög kruka med vatten.



Mitralis
10/31/12, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här ser man hur mycket vatten jag har till orkidén med rötterna som hänger ner.



Mitralis
10/31/12, 11:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här ser man höjden på krukan Glad



740tjejen
10/31/12, 11:30 AM
#11

#10 ååå så ska ja prova me mina :)

Mitralis
10/31/12, 11:35 AM
#12

#11 Det tycker jag absolut att du ska göra Glad

Före jag lade deras fötter i blöt så blommade de aldrig om, och tillslut dog de. Det var alltså som att köpa en bukett som stod någon månad.
Nu blommar de om hej vilt och det är alltid någon som är på gång, så nu är det roligt med orkidéer Glad



Bjornen
11/3/12, 6:30 AM
#13

Trädlevande orkideer lever normalt i håligheter på träden och ganska högt upp. Det regnar ofta i dessa tropiska skogar men vattnet rinner fort bort från deras växtplatser. Dock kan det finnas håligheter som behåller vattnet längre och till och med med ständigt vatten. Allt vatten som de får är bara regnvatten och alltså kalkfattigt vatten. Växtplatsen består av olika nedfallande humusmaterial som delvis kan vara kalkrika.

När det gäller alla odlade växter ska man försöka efterlikna växternas naturliga växtförutsättningar. Vissa delar av rotsystemet tål att stå under vatten, men det är viktigt att delar av rotsystemet står torrt utom korta tillfällen.

Alla grönaktiga växtdelar samlar näring via fotosyntesen.

Annons:
Mitralis
11/7/12, 11:50 AM
#14

När jag börjar att "blötlägga" mina orkidéer så går vattnet ca 2 cm upp på plastkrukan. När sedan rötterna har letat sig ner så sänker jag vattennivån allt eftersom. Men ibland så fyller jag på så att det är vatten upp till den nedre delen på plaskrukan, även fast det är rötter som i #8 Glad



Mitralis
1/5/14, 1:19 PM
#15

Hur går det med era orkidéer nu? 🙂



fridelfina
1/5/14, 1:26 PM
#16

Förstår jag rätt om det är en ett tomrum i botten på krukan då innerkrukan inte når ända ner? Så att plantan liksom söker sig ner till vattnet själv? Det är ju logiskt för då står ju inte själva krukan i vatten utan blomman får bara det vatten den vill ha 👍

 
 

Mitralis
1/5/14, 1:35 PM
#17

Stämmer, fast ibland så har jag vatten hela vägen upp en liten bit på krukan. Jag har en som står i en vanlig kruka utan tomrum, och det funkar fint det också. De blommar fortfarande 🙂



[Forest]
5/25/16, 9:19 PM
#18

Här har jag nyligen tagit bort jorden o rensat bort gamla döda rötter o satt ner 2 orkidéer i kruka med vatten. Dom ser piggare ut nya rötter har kommit. Många säger olika vissa vattnar dina varannan vecka med spola igenom andra sänker ner krukan. Jag har på jobbet gett dom en skvätt vatten o dom blommar hela tiden om o får fina blommor. Här hemma har jag gjort olika men stark sol gör att jag fått sätta upp solskydd till växteterna. Jag har annars gröna fingrar o svårt o kasta växter när dom lever men får rensa undan vid jultider; ) Mitt tips är googla på orkidéer i vatten ser ut o trivas med våta fötter :) När mina/jobbet blommat och man ser att det inte kommer mer blommor så klipper jag av vid 3 leden får ofta att ny stängel kommer ut o sen blommar den :) 8 av 10 gånger lyckas jag.

Upp till toppen
Annons: