Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 6423 ggr
Ninja
11/25/12, 7:47 PM

Trips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hjälp, upptäckte ohyra på en dendrobium här hemma. Googlade fram att det måste vara trips? Aldrig hört talas om tidigare. Hur blir jag av med odjuren?

Bilden tog jag nyss, både vuxna djur och nymfer. Ska koll övriga växter som står i samma fönster.. hur skyddar jag de andra blommorna bäst, eller är det "omöjligt"? Måste jag behanda alla blommor (eftersom de vuxna har vingar)?

Annons:
Ninja
11/25/12, 8:25 PM
#1

Nu har jag stått vid diskbänken och dragit av alla blad med fingrarna och spolat bort, tills jag inte sett mer. Hittade även samma typ av kryp på en cambria, dock väldigt lite.. men betydligt fler blad på den också, så jag kan säkert ha missat något. De två är i alla fall separerade från övriga nu, för att minska risken för spridning OM det nu inte redan hunnit sprida sig mer än vad jag kunnat se med blotta ögat…

Sabla odjur, kryper i hela kroppen nu. Rynkar på näsan

Bjornen
12/8/12, 10:05 AM
#2

Trips angriper oftast bara växter med tjockare blad och som vi kallar bladväxter. Det brukar att fungera genom att döda färdiga djur och ägg genom att regelbundet gränska bladen och klämma ihjäl dem. Undvik att ta bort levande blad, det försvagar bara växten och gynnar ohyran. Lagom vattning och ingen gödsling med kväverika gödselmedel ökar växtens motståndskraft. Att höja luftfuktigheten brukar också stärka växterna samt även duscha växter som tål den behandlingen.

Ninja
12/8/12, 11:44 AM
#3

Tack så mycket! Glad

Upp till toppen
Annons: