Annons:
Etikettplanteringar
Läst 3597 ggr
pernillaa
2013-02-11 11:24

Hur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag är verkligen helt superdålig på växter och skriver om råd här p.g.a. det. Så jag ber om ursäkt ifall jag låter dum. Det beror helt enkelt på att jag ÄR dum. Haha. ;)

Jag har en stor växt här som jag inte minns vad den heter. Typ Dracaena någonting tror jag, hehe. 

Hur som helst har den skjutit någonting som ser ut att kunna innehålla nå frön. Jag skulle isf vilja försöka sätta dom och odla fler av den här.

Är det frön där tror ni? Och isf, hur tar jag reda på fröna och planterar och vårdar dom så att det växer till någonting?

Ska jag vänta ett tag innan jag tar rätt på dom isf?(Vet inte varför jag inbillar mig att man borde vänta men…jaja)

Tack

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Ove-D
2013-11-16 14:18
#2

enormt aromatisk doft på kvällen…

Jättepalmlilja eller yuccalilja (Yucca gigantea, Yucca elephantipes eller Yucca guatemalensis förekommer ofta under det ogiltiga namnet Yucca elephantipes. Arten är i hemlandet ett träd på upp till 10 meter. Blad 50-100 centimeter långa och 6-7 centimeter vida. Blommorna är vita eller gräddvita. Blommar så gott som aldrig i kruka. Jättepalmlilja är tålig, men mår bäst i ett soligt eller halvskuggigt läge. Jorden bör vara väldränerad. Under sommarhalvåret vattnas den regelbundet, men bör få torka ut mellan vattningarna. Vintertid bör den hållas nästan helt torr. Ge halv rekommenderad dos näring. Förökas lätt med stamsticklingar. Fröförökning är också möjlig om man kan få tag i frön.

Men jag vet inte om det är en doftdracena du har… Doftdracena är en vanlig krukväxt i Sverige. Doftadracenan är en buske eller litet träd, ibland upp till 15 meter högt, men vanligen mycket lägre. Bladen sitter i toppen av stammen och saknar stjälk, de är lansettlika 50–150 cm långa och 5–10 cm breda, klart gröna. Blommorna sitter i täta, runda samlingar i spetsen av stora, bågböjda eller hängande, toppställda vippor. Blomstjälken växer vanligen i tydlig zick-zack-form. Själva blommorna är mycket väldoftande, 1,5-2,5 cm i diameter, vita eller rosatonade. Frukten är ett orangerött bär.

Upp till toppen
Annons: