Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 4156 ggr
Stormblomma
4/6/13, 6:23 PM

Hemtrevnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa.
För en som precis tagit steget till ett grönare liv med mer härliga blommor och växter i huset så skulle det behövas lite hjälp.

Jag köpte för några veckor sedan två stycken gröna växter vid namn Hemtrevnad. En växt jag alltid älskad men ständigt lyckas ta död på, eller i alla fall, inte lyckas hålla vacker. Jag hoppas att det skall kunna bli annorlunda den här gången.

Hur sköter jag denna känsliga växt på bästa sätt?
Jag vet att den skall hållas fuktig. Men hur ofta bör jag egentligen vattna? Som det är nu har jag vattnat var tredje dag genom att sätta ner dom på ett fat med vatten. Men jag vill ju inte övervattna. Tycker trots att jag vattnar var tredje dag att det säger SLURP varje gång.

Dom står ljust men inte i ett fönster. Det fönster som lyser mot blommorna är det bara direkt sol i en kort stund varje dag. (Se bild)

Tips på hur jag skall få dessa underbara växter att leva och frodas?

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Annons:
Åsa S
4/14/13, 6:56 PM
#1

Det är för mörkt för hemtravnad inne i rummet de vill ha rätt mycket ljus och så starkt är inte ljuset på fönsterbrädan under stora delar av året + de vill gärna ha det svalt typ +10-15C så de är inte lätta odla i torr rumsvärme.

princess88
5/19/13, 12:12 PM
#2

hemtrevnad ska vattnas underifrån .. tex om du har en kruka på fat..så ska du ha vattnet i fat istället..den ska suga upp underifrån..

  ljust men inte för nära fönster..kan bränna sidan som står mot fönstret i såna fall. 

om du kanske har dem på en piedestal vid fönstret kanske..så får dem mera ljus? o byta till större kruka så dme får plats att växa i..oftast är krukan för liten o då vissnar blommor..

Upp till toppen
Annons: