Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 10198 ggr
Arny
12/12/11, 5:59 PM

Lite bilder på Orkidéer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är totalt Orkidéskadad. Jag har ca 23 Orkidéer hemma. Ca 8 olika sorter. Har även Vandor varav den ena blommar nu. Jag jobbar i en Blomsterlandet butik och blir helt tokig så fort vi får in en ny sort som jag inte har hemma. Men nu är fönstren fyllda så jag måste försöka stå emot =)

Tänkte lägga in lite bilder på mina fina älsklingar. Håll till godo!

Annons:
Arny
12/12/11, 6:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min Liodora som är en Phalaenopsis som doftar underbart!

Arny
12/12/11, 6:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min Masdevallia

Arny
12/12/11, 6:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Mina två "jättar" som blommar om gång på gång

Arny
12/12/11, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vanda hybrid. Detta exet är inte mitt utan från Blomsterlandet. Men har en likadan rosa prickig

Arny
12/12/11, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Cattleya. Ej heller min men otroligt vacker!

Hanna
12/12/11, 6:07 PM
#6

Jättefina! :)

Tycker det är synd att orkidéer är så dyra :(

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Annons:
Arny
12/12/11, 6:10 PM
#7

Ja, jag håller med dig. Och det är ofta de lite dyrare som är bäst att satsa på. De billiga små plantorna tar ofta längre tid på sig innan de blommar om.

Men sköter man om dom så blir de gamla och skänker mkt glädje =)

Hanna
12/12/11, 6:28 PM
#8

Lite sugen på att försöka fixa lite orkidéer den dagen jag fixar ett regnskogsterrarium dock :) Vet många som har det, riktigt fint!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Arny
12/12/11, 6:32 PM
#9

Ja och då kan jag rekomendera dig att anväda Bromelior, Vresia och Guzmania. De är super att ha i terrarium. Har nästan inget rotsystem och så vill de ha vatten ståendes i bladrosetten. Roligt för grodor att bada i + att det höjer luftfuktigheten

Hanna
12/12/11, 6:40 PM
#10

Oj, är Bromelia en orkidé? Det visste jag inte. Men dem är jätteläckra :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Ceciliaolucifer
12/12/11, 7:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Åh! Jag älskar orkideer men bort inte så stort. Har 5st som pryder mina fönster.

Jag faller för fläckiga orkider, typ Polka dott, Trixie Love.

Den här på bilden fick jag av sambon :)

Arny
12/12/11, 7:15 PM
#12

Nej Bromeliasläktet hör inte till Orkideerna men de är bra att ha i terrarium =)

Arny
12/12/11, 7:16 PM
#13

Jag älskar med prickiga som typ Dalmatiner. Har några som jag planterat ihop och jag väntar sååå på att de skall blomma =) Jättefin din rosa =)

Annons:
Hanna
12/12/11, 7:41 PM
#14

#12 Okej, tyckte väl att dem såg lite olika ut x)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Bjornen
12/14/11, 3:04 PM
#15

Egentligen är orkideer ovanligt billiga eftersom de har lång utvecklingstid åtminstone från frön (med mycket små frön och upptill ½ miljon frön per gram). Nu vet jag inte om man har börjat med meristem förökning som borde bli billigare i stor skala.

Moderna orkideer är jag inte så intresserad av eftersom de är sönderförädlade. Jag vill ha ursprungliga arter och då finns nästan bara olika jordorkideer som inte är så vanliga i handeln och bara ett fåtal arter t.ex. Bletilla som också heter just jordorkide på svenska.

Aribigga
12/14/11, 6:14 PM
#16

TS: Tjusiga orkideér!

Jag älskar också de prickiga! Min favoritorkide är vit med lila fläckar, så fin, kan ta kort på det så fort den har slagit ut helt :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Arny
12/15/11, 2:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

En av mina 2 vanda hybrider slog ut sin första knopp härondagen. Den har 2 stänglar så det är lite kul. De hänger med rötterna fria och jag får doppa dom i en hink med vatten varje dag.

Alla  3 är rehabiliteringsprojekt som  jag räddat från jobbet när de skulle slängas, så det har tagit runt ett år för den första att blomma. Jag blev så jäkla glad den dagen jag såg att det kom stänglar. Vanda nr 2 kommer med med en stängel nu och den har jag för mig att den är blå.

Arny
12/15/11, 2:55 PM
#18

Den är ju prickig iaf =) Mina andra prickiga har tyvär inga stänglar än. har en som är lite randig med skall fota den sen.

Arny
12/15/11, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här kommer den som jag tycker är lite randig. Den påminner om glass och grädde!

Arny
12/15/11, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

En bild till

Annons:
Ceciliaolucifer
12/16/11, 7:54 AM
#21

Ikväll kommer bilder på mina små liv! Och Bosse! :-)

Ceciliaolucifer
12/17/11, 11:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

En av mina favoriter! :)

Ceciliaolucifer
12/17/11, 11:31 PM
Ceciliaolucifer
12/17/11, 11:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Min absoluta favorit Skrattande. Fick syn på en Polka Dott Orkidee en gång och lovade mig själv att köpa en nästa gång jag såg en. Men jag fann ingen. Fick sedan den här utav min syster! Jag blev så otroligt glad över den.

Sen när vi flyttade bröts den ena stängeln av, och den hade från början ett trasigt bland. När den sen var överblommad så har jag hållt fast vid den och tagit hand om den. Den har återhämtat sig och en ny stängel har vuxit upp och nu kommer en massa nya knoppar! Skrattande

Aribigga
12/18/11, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Just nu har jag bara två stycken som blommar, här är min favorit:

(Jag hoppas att ni ser något trots den dåliga kvaliten)

Den är lite lik den i #24 fast lite olika form på kronbladen.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
12/18/11, 11:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Här är en lila med härlig färg:

lurvponnyn.vimeddjur.se

Aribigga
12/18/11, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Och min gula prickiga:

(3 st hade jag visst, skyller på att jag är dagen efter.)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Arny
12/18/11, 2:12 PM
#28

Vackra orkiéer hörrni! Superfina!

Anett Lindbom
12/25/11, 11:53 AM
#29

Oj så fina orkidéer ni har, jag har några stycken jag också men ingen som blommar just nu,,

Cerrolyn
12/29/11, 7:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Tagen förra året. Skrattande

**MVH Cerrolyn

topach
1/13/12, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här är  en bild på min pappas orkidée som är ca 4 år och hade 2 stänglar när han fick den, nu är det 6 st stänglar där flera av dom har grenat sig. Det konstiga i det hela är att inga stänglar har vissnat ner under dessa år, utan att det kommer ny blommor hela tiden längst ur på stänglarna.

Arny
1/18/12, 7:24 AM
#32

läckert! Den trivs! =)

Bruden-Mbuti
1/18/12, 4:36 PM
#33

vilka fina orkideer ni har Glad

jag har tre sk billiga som jag fått.

min fråga är törs/kan jag vattna orkideerna också med akvarievattnet?

mina andra blommor får vatten från akvariummet.

har tänkt att det kan vara för starkt för orkideerna.

mina andra blommor har börjat bli stora å fina på dessa två mån som de fått sitt nya vatten.

Aribigga
1/19/12, 6:50 AM
#34

Det borde fungera utmärkt med akvarievatten! Orkideer vill ju också ha näring ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annons:
Arny
2/8/12, 1:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Min Stora Dendrobium blommar igen =)

Arny
2/8/12, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Min ena min phalaenopsis. Tyvär gillade den inte flytten så den är numer satt i vitmossa och mår bättre.

Arny
2/8/12, 1:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

En till av mina älsklingar

fidojunior
2/9/12, 10:51 AM
#38

#35 Åh, vad fin! Har också en sådan men den blommar inte. :(

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

CatchFatch
2/11/12, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Bara jag som tycker att de fläckiga och prikiga ser sjuka ut? :( Typ som vettnkoppor eller något allvarligare? :P

Här är iaf min pojkväns mammas ena orkide, hon har massor hon med då hon är heeelt såld på dessa!

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

[Noctifer]
2/17/12, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Har två stycken, en liten mini från ikea.( Som nu visserligen inte blommar längre. ) Och en i mina ögon gigantisk som jag köpte idag.

Såhär såg mini ut som ny

[Noctifer]
2/17/12, 5:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

och den stora. Någon som kan hjälpa med sort? upptäckte när jag kom hem att det inte fanns någon "märkning" och kommer ej ihåg vad det stod i affären.

Annons:
[Forest]
2/19/12, 12:11 PM
#42

Älskar dessa blommor tycker de är så fina och lättskötta med :) På min mammas ena kommer det två st små bäbisplantor hur vanligt är det? Varpå ena blommar, jag ska ta o köpa hem jord (för orkideer) o plantera dom. Men jag trode att fick frön inte långa rötter som sen blir ynglingar på :) Själv har jag flera st orkideer köpte dom när ÖoB har bra prser på dom o de blommar om oxå :) En fråga ser att flera har vanliga krukor ska inte deras rötter ha sol? Och en till brukar ni plantera om era orkideer? När gör ni det isf vår/vinter/sommar?

Arny
3/4/12, 2:36 PM
#43

Bäbisarna kallas för keikis, jag tycker att du skall låta de vara kvar på modersplantan för då blommar de. Tar du bort dom skall du först plantera dom i vitmossa (inte sådan som finns i skogen utan den du köper i blomsteraffär. En hård karta som man bryter av en bit och lägger i vatten) den mossan främjar rotbildande. Efter ett par månader kan du plantera dom i orkidékompost. Men det kommer ta år innan de blommor då.

Så jag tycker det är lite roligt och fräckt att de får sitta kvar som små aliens =)

[Forest]
3/4/12, 4:02 PM
#44

43 aha då får de sitta kvar låter smidigast så, men ena av dessa bäbisar har rotat sig i grannkrukan, en orkidee det med Flört

Arny
3/4/12, 9:53 PM
#45

Glöm inte att använda orkidénäring ca varannan vecka. För det tar en del näring från moderplantan att ha keikis =)

Arny
3/11/12, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Ännu en av mina älsklingar

SoKawaii
1/19/13, 4:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

När jag flyttade ihop med min kille för snart två år sen fikk jag påbörja ett jätteprojekt att rädda alla hans växter. xD Bland annat en orkide. Efter några månader såg den ut såhär ^__^ Tre blommor och fyra knoppar!

"Do small things, with great love"

Arny
4/4/13, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Längesen här kom in nya bilder nu. Hur har det gått för era Orkidéer i sommar? Här kommer en bild på min Orkidé Masdevallia som nu blommar med 2 blommor och 2 på gång =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: