Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 4247 ggr
Ingela.N.
1/17/12, 7:03 PM

Behöver hjälp med Porslinsblomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja som sagt.. Jag behöver lite hjälp med min Porslinsblomma.. Den är efter min mamma.. Tog hit den jan. 11 och då var där inget fel på den.. Den stod uppe i min bokhylla tills jag visste var jag skulle göra av den..
Sen hamnade den på väggen.. Inga problem.. Men i okt-nov förra året så vet jag inte vad som hände.. :/ Det var precis som den började vissna.. Så jag fick ju klippa ner den (ta bort det vissna).. Och ja så har det fortsatt.. Nu är den i köket i fönstret..

Och ja jag har ingen aning vad som hänt.. Precis som att den torkat nerifrån och utåt.. Men den har fått vatten precis som min mamma vattna den.. Inte för mycket och inte för lite.. Har aldrig stått med vattnen i ytterkrukan heller..

Bifogar bilder.. Så finns här någon som vet vad felet kan va.. Den ser ju ganska skum ut.. Bara ett enda blad är jättegrönt och fint.. :o

Annons:
Ingela.N.
1/17/12, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nästa bild

Ingela.N.
1/17/12, 7:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och sista bilden.. Bladet

Bjornen
1/18/12, 7:41 AM
#3

Sannolikt någon bristning i stammen/rothalsen, vilket leder att kärlsträngarna inte fungerar som de ska. Det är svårigheter att flytta stora porslinsblommor och kan lätt bli skadade.

Ta sticklingar och försök att få en ny planta.

Ingela.N.
1/18/12, 10:18 AM
#4

Aha ok.. Mamma hade aldrig problem med att flytta dom vad jag vet.. Kan ju va att den blev skadad i flytten till mig.. Rynkar på näsan

Hur tar jag en stickling på en sådan här blomma.. Har aldrig gjort det innan..

Bjornen
1/18/12, 12:58 PM
#5

Som vanligt skär av sticklingarna precis nedanför ett bladpar och ta bort de nedersta bladen och stick i en kruka med sandblandad jord och ev. sätt över en plastpåse. Låt stå några månader tills plantan börjar växa. Ev. vattning någon gång så jorden är lagom fuktig men inte blöt.

Ingela.N.
1/18/12, 1:34 PM
#6

Aha ok, ja då blir det ju precis efter det enda gröna blad som finns kvar..
Sandblandad jord ok..

Hur ska den stå? Ljust mörkt eller lagom?? Svalt eller lagom varmt?? Bara så man har en chans att rädda blomman..

Annons:
Bjornen
1/19/12, 8:30 AM
#7

Under rotsättningen är det bara lagom ljust och  men inte soligt. Rotbildningen borde bli bättre med lite högre jordvärme.

Ingela.N.
1/19/12, 1:46 PM
#8

Ok.. Tack så mycket för hjälpen.. Hoppas detta kan rädda min kära blomma..

EvaLuna
2/19/12, 4:27 PM
#9

Om den bara har ett blad kvar skulle jag nog inte stressa den ytterligare genom att skära i den….

Ingela.N.
10/16/12, 10:57 PM
#10

Ja jag vet att denna tråden är gammal vid detta laget.. Men eftersom det är jag själv som startade den så skriver jag..

Jag vill bara tacka dig Bjornen för att du gav mig tipset om hur jag skulle göra..
Jag gjorde som du sa.. Men där hände absolut ingenting med blomman.. Men haha jag ville inte ge upp.. Gav den lite vatten då och då så den blev lite fuktig och lät den stå under en platspåse med sandblandad jord.. Fortfarande ingenting.. :(

När jag och sambon sen flyttade i september till annan lägenhet och den blev placerd i annat läge.. Först i slutet av september såg jag då att det hade kommit lite rötter.. Och nu för 2 dagar sen så fick jag se.. Ett nytt blad! Gissa om jag hoppade jämfota.. :D Min mammas blomma överlevde!! Det betyder mycket för mig, då hon älskade sin porslinsblomma..

Tack än en gång för hjälpen.. :D:D

Upp till toppen
Annons: