Annons:
Etikettgott-och-blandat
Läst 2912 ggr
Bruden-Mbuti
2012-01-18 17:00

vattenväxter

sen vi före jul skaffade akvarium har jag funderat på om man kan ha nån typ av vattenväxter/akvarieväxter i nån fin vas/kruka/bytta.

vilka växter rekomenderar ni?

har ni tips å bilder så emottages de tacksamt.

få se nu om jag kommer till skott el går kvar i mina tankar ett tag till.

vill ha lättskötta saker såhär i början

Annons:
line84
2012-01-18 17:01
#1

Också nyfiken på svaren!! :)

sallad
2012-02-03 19:01
#2

Denna fråga skulle jag ställa på akvariefisk.ifokus.se :) Eftersom jag har flera akvarium så kan jag svara.. Om du ska ha en fin vas med växter och lite rötter som kanske sticker upp ur vasen skulle jag rekommendera en vas på MINST 20L (dessa kan du hitta på IKEA) en bra enkel växt till en vas under vattnet skulle kanske vara vattenpest (Elodea canadensis), sen kunde man ha haft någon musselblomma (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33) som flytväxt. Om du vill ha nåt levande i vasen skulle jag rekommendera körsbärs räkor, det är en liten sötvattens räka som finns att köpa i akvariebutiker (om du blir intesserad av sånt)!

-Rasmus 🌈

sallad
2012-02-03 19:04
#3

Sen skulle måste du byta 5L vatten 2gånger i veckan om du har en vas på 20L, annars kan det lukta Apa! Om du senare vill ha lite svårare växter så finns det växtnäring speciellt för akvarieväxter på djurbutiker..

-Rasmus 🌈

Bruden-Mbuti
2012-02-04 17:22
#4

behöver räkorna pump eller klarar de sej i vasen med enbart mat anpassad för räkor, el behöver de ha nåt mer i vasen för att trivas?

sallad
2012-02-04 17:51
#5

Det finns små pumpar i typ djurbutiker, fråga om dom har en liten pump för nano akvarium. Mycket javamossa och växter så blir det lättsköttare.. Men du måste ändå byta vatten :) kom ihåg att en större vas blir lättsköttare! Om du hittar nån så kan du ju ha en stor kruka i keramik med mycket växter och kanske ha endlers/guppy?

-Rasmus 🌈

Upp till toppen
Annons: