Annons:
Etikettplanteringar
Läst 2780 ggr
Sarahammar
4/17/12, 4:30 PM

Veka skaft

Hej!

Mina frön som jag satt i år har börjat komma upp ur jorden men många av dom har väldigt veka skaft. de ligger ner på jorden. Kan inte stå upp pga tyngden av blad och pga av att skaftet är så vekt. är det någon som har något tips på hur jag kan göra för att få skaften starkare och stabilare? något speciellt jag kan vattna med eller liknande?

Annons:
Bosse08
4/20/12, 7:07 PM
#1

Du kan ju alltid klippa av hälften av bladen, försök med att röra vid skaften lite då o då - de brukar bli lite härdade av det.. I naturen så är det ju vinden som gör att de blir lite hårdare o tål mer.

Sarahammar
4/20/12, 8:58 PM
#2

Rör vid skaften gör jag nästan jämt… Försöker resa dom upp men dom vill inte. Men ska fortsätta och se om det ger resultat tillslut. Ska klippa av lite blad också så kanske dom blir lite gladare, tack för tipsen! :)

Bjornen
5/4/12, 6:50 AM
#3

De har stått i för dåligt ljus och för varmt efter ljustillgång. Eventuell toppning ovanför första riktiga bladparet (bladpar två om man räknar med hjärtbladen) får dem att stadga sig.

Att röra vid stjälkarna hjälper inte, men däremot bör krukan vändas åtminstone dagligen så att ljuset blir bättre fördelat och tillväxten blir mer lika i hela stjälken.

Sarahammar
5/16/12, 9:39 AM
#4

Tack för tipsen! Jag har ställt ut dem på min altan nu och där verkar de trivas bättre. Skaften har stadgat sig. men då vet jag att köket inte är något bra ställe att ställa frön på till nästa gång :)

Upp till toppen
Annons: