Annons:
Etikettgott-och-blandat
Läst 6792 ggr
Bolibompa1
5/21/12, 12:08 PM

Passiflora / Passionsblomma problem!

Hej på er Glad

Igår köpte jag mig en Passionsblomma utan att veta något om dem. Hade knappt hört talas om dem innan, men denna gröna växt var så fantastisk att jag slog till direct. När jag köpte den fanns det många knoppar på den men enbart en hade slagit ut till en blomma. Jag planterade om den till en större kruka och lät den stå ut tills åtta då jag tog in den. När jag vaknade var den påväg att stänga sig, och nu är den helt stängd och ser ut som knopparna.

Har jag gjort något fel eller är det normalt?
Några skötseltips?
Jag ska försöka föra in en bild i datorn snart, men om ni vet vad som hänt svara! Jag är så orolig!

Tack på förhand
Bonnie Kyss

Annons:
plutopellis
6/24/12, 8:14 PM
#1

Passionsblommor blommar ett dygn sedan stänger den sig och om du har tur bildar den en frukt som dock inte går att äta om det är den blå blomman du har. Knopparna kommer slå ut med jämna mellanrum. Älskar den blå för den luktar som det gammla tuggumit man kunde hitta på 90-talet, jenka! MUMS! Jag hade dock svårt att få liv i min efter att den tappat mycket blad över vintern. Men har gjort ett nytt försök nu att driva upp den från frö. De är väldigt lättskötta enligt mig, ser den hängig ut vattna osv. Den tycker om att vara ute under sommaren men annars går det lika bra att ha som inneväxt Glad lycka till!

plutopellis
6/24/12, 8:15 PM
#2

Jag har förresten även ett projekt på g där jag satt frön för en passionsblomma som heter bananpassion som ska bilda ätliga frukter, får väl se hur det blir för ställde nog ut den för tidigt i våras för den är väldigt klen ännu Obestämd så om någon annan har tips tar även jag gärna det om dessa underbara blommor Glad

Bjornen
6/29/12, 12:41 PM
#3

Passionsblomman kan vara nyckfull när det gäller fröplantor och vissa plantor vill inte blomma. Därför är alla plantor i handeln sticklingförökade.

Upp till toppen
Annons: