Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 6962 ggr
[RMSLiners]
9/6/12, 3:38 PM

Slokande Hortensia

Blommor hos mig överlever inte såvida det inte är garderobsblomma eller Fredskalla. Till och med kaktusar dör hos mig.

Nu har jag en Hortensia som, trots den höga dödlighetsgraden av blommor hos mig, hamnat i min ägo. Denna blåa sak slokar nu och ser allmänt ledsen ut. 

Min fråga är, vart placerar jag en sådan? Hur sköter jag en sädan så den inte dör? 

Läste de gillar att stå svalt men hur lätt är det på en skala inomhus? Ska de stå soligt, skugga, mörkt?

Att den blommar mellan Mars-September läste jag men den har några små knoppar bland blommorna som inte slagit ut än.

Så kort och gott, hur tar jag inte död på den?

Annons:
lmalmqvist
9/27/12, 10:22 PM
#1

En hortensia vill absolut inte stå i solen, som du nämnde så trivs den där det är svalt och ljust. En hortensia får absolut inte torka ut för mycket, en endaste kraftig uttorkning kan ta kol på den för gott!

Jämn vattning, börjar den se minsta hängig ut så måste man vattna på en gång, den får heller inte stå våt om fötterna så häll alltid bort överblivet vatten när den har rest sig om du vattnar den i ytterkrukan. :)

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till!

[RMSLiners]
9/28/12, 11:42 AM
#2

Var änge sen jag skrev detta så som förstått är blomman redan död. Men nu vet jag hur jag ska göra till nästa gång.

Upp till toppen
Annons: