Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 2750 ggr
Mysterious
2013-03-09 08:58

Hjälp med Orchide!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! Vet inte om detta är rätt forum men såg ingen annan iFokus sida om blommor.

Så idag skulle jag vattna min orchide och detta var vad jag såg… vet någon vad detta är? Har aldrig sett något sådant. Vad ska jag göra?

MVH Diana

Annons:
Arny
2013-04-04 14:30
#1

Hej! Det är svamp. Det är vanligt att det blir så om inte orkidékomposten får torka ut ordentligt mellan vattningarna. På bilden du lagt upp är rötterna gröna och svullna. Har du precis vattnat den på bilden? Om inte så vattna först när rötterna dragit ihop sig och blivit silvriga och när du inte ser någon kondens eller fukt på insidan av plastkrukan.

Av egen erfarenhet så är inte svampen farlig. Men du kan plantera om plantan i ny orkidékompost, diska då ur plastkrukan noga med diskmedel innan omplantering. Skölj även rötterna väl.

Glöm inte att gärna använda orkidénäring. Brudorkidé skall man gärna ge näring varannan vattning för att få en större blomning och fint bladverk. Du kan börja näringsvattna direkt efter omplantering eftersom orkidékompost inte innehåller någon näring

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: