Annons:
Etikettkrukväxter
Läst 3345 ggr
lusette
2013-05-12 00:44

Vad heter dessa blommor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick dom här av en vän som inte heller visste vad det är för sorter.
Hoppas nån här kan ge mig svar!

Annons:
lusette
2013-05-13 13:23
#1

Är det ingen som kan hjälpa?

JKJ414
2013-06-26 12:37
#2

Hej!

Det är svårt att se men jag gissar att den till vänster är en smalbladig mönjelilja (Clivia) och den till höger någon slags spadranka (Philodendron).

Clivia tillhör amaryllisfamiljen och får röda, vita, rosa, gula eller orangea klockade blommor. Bladen är parställda mörkgröna och lite räfflade i ett slags asymmetriskt rutmönster. De är inte fröäkta, dvs plantor från frö kan få annan färg än moderplantan. Många rekommenderar dock att man inte ska låta fröet sitta kvar då detta drar näring och sinkar nästa års blomning (om man har sån tur!). Förökning sker alltså oftast genom delning i samband med omplantering (om den fått sidoskott dvs en ny "rosett").

Clivia vill stå trångt i krukan och inte flyttas för ofta, en del hävdar tom att man ska märka krukan så att man vet åt vilket håll den står. Ge den halvskugga eller filtrerat ljus, men absolut inte stark sol (jag har mina en bit in i rummet). Dra ner på vattningen vintertid och låt den gärna stå lite svalare, den kommer dock inte att tappa bladen som tex amaryllis gör. Plantera inte om för ofta och vattna som vanligt med blomsternäring sommartid. Obs! om en blomstängel visar sig ska du upphöra med vattningen tills den kommit upp en bit, annars riskerar den att blomma långt ner i bladverket.

Spadranka är en ganska vanlig klätter/kläng- växt som sällan blommar inomhus. Den är släkt med bl.a. Monstera och Anthurium (Flamingoblomma). Den klarar viss skugga men vill gärna ha lite ljus, dock ej stark sol. Lättskött.

All denna info är min uppfattning och erfarenhet efter att ha läst x antal böcker och hemsidor, det är alltså inte någon sanning huggen i sten :)

MVH Jenny.

Upp till toppen
Annons: